
Mede dus dankzij het CDA, dat in verkiezingstijd nu even gemakshalve vergeet wat zijn rol in dit verhaal was. CDA-gedeputeerde en -lijsttrekker Theo Rietkerk verkondigde maandag jl. in het NS-station van Deventer tegen extra goederenvervoer in Oost Nederland te zijn en ook tegen de spoorboogvarianten die Bathmen boven het hoofd hangen (de Stentor van dinsdag 21 februari jl.). Een verstandige positie voor het CDA. Ze sluit zich daarmee aan bij het standpunt dat al meer partijen in het najaar van 2010 verkondigd hebben. Dat het CDA er pas nu mee komt nemen we dan maar even voor lief.
Het gebeurt niet vaak maar er zijn momenten dat standpuntwisselingen bij het CDA positief verrassen. Dit is er zo een.
Maar Rietkerks uitlatingen wijken dus nogal af van het standpunt van de CDA-Tweede-Kamerfractie en de inzet van die fractie bij het Kamerdebat in november 2010. In dat debat in Den Haag had het CDA er toen al voor kunnen zorgen dat deze spoorboogvarianten van de tekentafel waren geveegd. Dan was dat probleem voor Bathmen nu niet meer aan de orde geweest. En bovendien ondergraaft Rietkerk zijn eigen “duidelijke stellingname” nog eens door toch ook weer opties open te houden voor “ruimte voor extra goederentreinen” (!) door innovaties in te toekomst, aldus het artikel in de Stentor. Wordt Bathmen hier blij gemaakt met een dooie CDA-mus?
Zelfs CDA-minister Donner zou maandag naar Deventer zijn gekomen om zich tegen het voornemen van zijn partijgenoot Eurlings uit te spreken. Misschien kwam het goed uit dat hij even niet aanwezig kon zijn bij de verkondiging van het provinciale CDA-standpunt over de spoorbogen. Het is namelijk maar de vraag wat nu het échte CDA-standpunt is, als het er uiteindelijk op aan komt in Den Haag. Rietkerk kan het roepen in zijn campagne, maar in Den Haag laten zijn partijgenoten tot nu toe nog alle opties op tafel. Dan is het hard nodig om dit CDA-standpunt met argusogen te bekijken en er niet zomaar op te vertrouwen. Tot die tijd zijn de ‘scherpe stellingnames’ van Rietkerk boterzacht.
De PvdA is zowel lokaal als in Provinciale Staten en de Tweede Kamer duidelijk geweest: die spoorbogen moeten er niet komen. Dat is pas helder.
Rob de Geest
Raadslid PvdA Deventer
Patricia Wiebinga
Statenlid PvdA Overijssel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten