zondag 12 april 2009

Toch een zwarte school in Deventer!?

Afgelopen vrijdag las ik een brief van staatssecretaris Sharon Dijksma, en ik kwam tot de schokkende ontdekking de komst van een Islamitische school in Deventer een stap dichterbij is gekomen. De afwijzing van de gemeente voor de vestiging van een Islamitische school in Deventer is vernietigd door de staatssecretaris. Het betreft een juridische toetsing. Wat mij betreft een slechte zaak voor onderwijs en de integratie in Deventer.

In 2008 heeft onze fractie zich actief ingezet tegen de komst van een dergelijke school in Deventer. De argumenten die toen speelden, zijn voor mij nog steeds reden om tegen de komst van een dergelijke school te zijn. Ik som ze even kort op:
1. over het algemeen is de kwaliteit van dergelijke scholen slecht. Ik wil goed onderwijs voor iedereen en dit wordt het best gegarandeerd binnen de huidige onderwijssituatie in Deventer;
2. een dergelijke school zal leerlingen van Turkse afkomst trekken. Deventer is qua etniciteit van de islamitische bevolkingsgroepen nogal eenzijdig samengesteld. We creeren een zogenaamde ' zwarte' school. Dit terwijl wij juist inzetten op gemengde scholen om segregatie of scheiding tussen groepenzoveel mogelijk tegen te gaan. Samen spelen leidt later ook tot samen leven;
3. een dergelijke school zal mogelijkerwijs leerlingen trekken van gemengde buurtscholen, die daardoor wellicht onder de opheffingsnorm komen. Hierdoor verdwijnen gemengde buurtscholen. Dit kan niet de bedoeling zijn.

Natuurlijk besef ik dat in Nederland alle gezindten recht hebben op hun eigen onderwijs, hoewel je over de wenselijkheid hiervan kunt discussiëren. Ik vind dat de negatieve effecten van de komst van een dergelijke school echter een te hoge prijs hebben. Bovendien is er ook nu al op vele reguliere scholen in Deventer de mogelijkheid om Islamitisch godsdienstonderwijs te krijgen. Zo kunnen alle kinderen godsdienstonderwijs krijgen dat past bij hun achtergrond.

Mijn afwijzing van een dergelijke school heeft niks te maken met de negatieve stemming rond de Islam: het gaat om de toekomst van alle kinderen in Deventer. Ik wil een ongedeelde samenleving voor ons en al onze kinderen waarbij zij ook samen naar school gaan.

Kortom, laten we ons maximaal inzetten tegen de komst van een dergelijke Islamitische school in Deventer. U hoort nog van ons.

Matthijs Nijboer

1 opmerking: